Vinylkällaren 25


The Sports

Don't Throw Stones (Festival Records) 1979

Melbourne gruppen The Sports bildades 1976 av sångaren Stephen Cummings som innan frontade rockabilly gruppen The Pelaco Brothers.

Men tillsamman med sina fem bandkompisar i The Sports blev det istället utsökt pop i sann new wave anda.

Tillsammans med gitarristerna Andrew Pendlebury och Martin Armiger skrev Cummings 11 av de tolv spåren på ”Don't Throw Stones” som klättrade som högst till en nionde plats på Australiensiska försäljningslistan.

Ovan ”down under” blev det aldrig något större väsen och det var väl först flera år efter releasen 1979 som intresset började spira för gruppens smånerviga popkänsla i Graham Parker och Joe Jacksons anda.

Gruppen släppte även en EP på Stiff Records, som innehöll LP-spåren ”Who Listens To The Radio”, ”Step Up”, ”So Obvious” och ”Suspicious Minds” (inte Elvis-låten), samma år som ”Don´t Throw Stones” gavs ut i hemlandet.

Producerad av Pete Solley, som förstod att lägga Cummings utsökta sång längst fram i mixen, så är det här en liten klassiker i det tysta.

Fullhandare med titelspåret, ”Suspicious Minds”, ”Live Work & Play”, ”Who Listens To The Radio” och ”Step By Step” är stommen på en platta som alla popnördar är värda att äga.

The Sports bröt upp 1981 och Cummings blev den av bandmedlemmarna som lyckades överlägset bäst när han gick vidare med en framgångsrik solokarriär som resulterat i 16 album. Den senaste ”Happiest Man Alive” kom 2008.

I dag är han en av Australiens mest aktade och kritikerrosade artister.

Förresten. Är det någon annan än Hans Schönning som vet vilken plattan till höger är? Det är en baksida.

/Björn


Kommentarer
Postat av: Hans Schönning

På första fullängdaren "Reckless" gör man en charmig "When You Walk In the Room". Mitt ex av "Don't Throw..." har ett annat omslag (Arista). Och jag som trodde mig vara ensam om gruppen...



Nej,jag ska inte avslöja baksidan.

2011-03-21 @ 15:44:16
Postat av: Hans Schönning

Är jag den enda som vet? Finns det någon som bryr sig där ute i natten?

Det får inte vara ridå för dig än, Björn!

/Härifrån till evigheten. Amen.

2011-03-21 @ 18:42:46
Postat av: Björn Bostrand

Har också Arista utgåvan. Festival-exemplaret hittade jag för en obetydlig penning på en loppis så då är vi, eller var i alla fall, tre som brydde sig.

Hans! Vi håller på svaret om "baksidan", som kan dyka upp med framsidan vilken dag som helst.

Men först var det ju det där med skämsskivorna...

2011-03-21 @ 22:11:10
Postat av: Hans Schönning

Dags att släppa svaret snart eller tar du "särskild hänsyn" till alla andra?

2011-03-23 @ 13:52:44
Postat av: Björn Bostrand

Kör du, Hans! Jag vill ju verkligen veta om du har sådan järnkoll.

2011-03-24 @ 10:01:52
Postat av: Hans Schönning

Tyckte jag kände igen omslaget från en gammal samling som jag gjorde mig av med när originalplattorna återutgavs: The Only Ones med "Special View". Har ju under dagarna släppt lite trevare då och då. Hoppas jag inte är ute och seglar nu...

2011-03-24 @ 12:37:22
Postat av: Björn Bostrand

Sorry för dröjesmålet. Men det är inget annat än strålande, magister Hans!

2011-03-27 @ 09:23:25
Postat av: Hans Schönning

Puh! Men över till dig: Vilka fyra låtanspelningar lämnade jag egentligen?

2011-03-27 @ 12:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0