Not just kids - utmärkt läsning


Jesus died for somebody's sins but not mine
Meltin' in a pot of thieves
Wild card up my sleeve
Thick heart of stone
My sins my own
They belong to me, me

Läste just klart Patti Smiths utmärkt självbiografi Just Kids, som borde återfinnas på varje sant popgenis nattduksbord.

Jag minns hur den amerikanska vågen med band från Max´s Kansas City och CBGB´s översköjde oss i den gamla världen. Störst avtryck hos mig satte Smith´s samtida Television, Ramones och Blondie, av vilka de senare inte haft några särskilt vackra ord att säga om Dame Patti. Själv lyssnade jag bara flyktigt på hennes debutskiva Horses från 1975 när den kom, det var inte riktigt min kopp té. I likhet med alla andra tyckte - och tycker - jag dock att Because the Night var en alldeles lysande låt - men tillskrev den främst Bruce Springsteen. Nej, jag förstod mig aldrig på Pattis storhet. Förrän nu...då syndaren sent vaknat!

Den som är intresserad av livet i New Yorks konst- och undergroundvärld från mitten av 60-talet och framåt har en guldgruva att gräva ur i hennes formidabla biografi Just Kids. Boken skrevs som ett löfte till hennes nära vän fotografen Robert Mapplethorpe, som avled i förtid 1989, och rörande deras relation och utveckling inom konsten. Här passerar Warhol, Ginsberg och Burroughs revy liksom Joplin (som Patti skrev en låt till) och Hendrix som hon båda träffat. Mycketi boken cirkulerar kring livet på Chelsea Hotel, vilket var ett underbart nav kring vilket konst- och musiklivet snurrade Visste ni förresten att hon var mycket god vän med Todd Rundgren och närvarade vid Bands inspelning av Music from Big Pink. Jag gjorde inte det heller...

Sålunda, har ni inte tidigare snubblat över denna bok från en person som var med när det hände, kan ni  nu konstatera att tomten kom tidigt i år!

Nedan bjuds ett klipp med Patti och hennes band i den formidabla Gloria, upptagen på Rockpalast 1979

tp

Ps. Jag har nu addat den re-mastrade versionen av Horses på min Spotifylista och lovar ge Patti en ny chans, som en enkel kompensation för all glädje hennes bok gav mig!






Kommentarer
Postat av: Hans Schönning

Håller med. Har ca 40 sidor kvar i boken och det är verkligen underhållande läsning. Patti var inte heller riktigt min grej, "Free Money" gillade jag dock. Har börjat omvärdera henne nu.

2011-03-15 @ 12:45:08
Postat av: tp

Jag minns att jag långt tillbaka när det begav sig, noterade att hon skrev för Crawdaddy och borde kanske ha förstått att hon också skulle vara en flyhänt skribent. Men det gjorde jag inte - och blev glatt överraskad!

2011-03-15 @ 13:24:47
Postat av: Hans Schönning

Måste nog rätta dig. Patti var med vid inspelningen av "Stage Fright" 1970 som Todd hjälpte till med.

2011-03-16 @ 07:46:16
Postat av: tp

Japp, så var det - falta mia!

2011-03-16 @ 18:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0