B.S.P. lättar ankare





British Sea Power

Valhalla Dancehall (Rough Trade/Border)

PPP

Fjärde fullängdaren från Brighton-fyran som enklast sorteras in det lätt bombastiska indierockfacket. Men det finns variationer.

Under karriären som startade år 2000 ofta jämförda med Joy Division, men här tycker jag att det smakar mer optimism och livsglädje även om den melankoliska känslan styr.

Kommer på mig själv att tänka tanken att det har jag hört många gånger tidigare från brittiska rockband och kommer garanterat att få höra många gånger till i framtiden.

Men B.S.P. kommer jag nog att återvända till om de fortsätter att variera materialet som här.

”Stunde Null” och ”Thin Black Sail” är postpunk rätt i ansiktet. ”Who's In Control” och ”We Are Sound” stadionrock med bra driv, rätt attack och högtflygande melodier. ”Living Is So Easy” och ”Observe The Skies” två spikraka popdängor och med nedväxlade smådrömmande ballader som ”Georgie Ray” och ”Baby” skapar man en klart varierande helhet.

Ofta levererade med de där små nödvändiga hakarna som gör att en låt sätter sig. Och visst är det något speciellt med ett band som ena stunden kan panga ur sig 1.46 korta ”Thin Black Sail” för att in nästa stund flumma iväg i 11 minuter långa skönt småsömniga pophymnen ”Once More Now”.

Potential att växa med tiden.

Liknande artister: Joy Division, Big Country, Doves, Idlewild, Manic Street Preachers, Coldplay.

Björn Bostrand


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0