Billboard 1972

Listfnatt på popgeni. Jomenvisst. Vi är ju inte bara popnördar. Vi är listnördar också. De flesta av oss är också sportnördar.
Men eftersom vi får besök den 27:e januari av en amerikanen Arlo Guthrie, så fick jag inspiration och titta bakåt en stund.
Artisten kommer vi till senare.

Det är snart 40 år sedan. Men musik vet vi har ju ingen direkt ålder. Fortfarande kan bara låta sig förföras av musik som har några år på nacken.


Plats 89. Sailcat var ett amerikansk band som hade en enda hit. Motorcycle Mama. I övrigt vet jag faktiskt inte ett skit om den här gruppen. Men låten är en riktigt trevlig start på dagen, om man säger så.

På Plats 88 hittade jag Todd Rundgren. Ärligt talat så trodde jag att han var lite för spejsad för att komma in på Billboradlistan, men icke. Hello It´s Me och I Saw The Light blev stora hits i USA.
Jag kunde inte riktigt hitta någon bra version av låten från 1972, men däremot fanns ett oemotståndligt klipp med Todd och Darryl Hall från Hall & Oates från något år sedan.



På plats 75 fanns en sminkad kille som heter Alice. Mer presentation behöver han nog inte. Schools out är en klassiker som passar ju bra nu när jullovet är nära.
Det finns något beroendeframkallande med rock ´n roll och skräck.



På plats 66 finns Harry Nilsson i en gorilladräkt. Av någon anledning så har amerikanska tv-serier som Bones och House börjat att använda sig av Harry Nilssons låtar. Framför allt denna.
Och jag kan förstå varför. Låten är en knäpp liten sång som letar in i huvudet för att för alltid stanna kvar där.



Arlo Guthrie fick en smashhit med The City Of New Orleans 1972. Arlo är son till musiklegendaren Woody Guthire. Vi var på vippen att locka hit Arlos dotter Sarah Lee i somras, men det gick inte riktigt i lås.
Men nu den 27 Januari kommer Arlo hit och det kommer att bli högtidligt för oss alla som lyssnat på några plattor under årens lopp.
1972 var i alla fall Arlo guthrie så populär att han klättrade upp på plats 45 på Billboards topp 100-lista med den här låten:



Lite soul får avsluta. Och visst är det Cuba Gooding Jrs pappa Cuba Gooding Sr som är leadsinger i The Main Ingredient. Det finns vissta likheter. Dessutom började Jr i sin pappas fotspår i musikbranchen som dansare innan han slog igenom som skådig. Och även Jr har släppt en platta.
Men det är pappa Gooding Sr som ändå drar det längsta strået. Everybody Plays The Fool är snygg amerikansk soul från 70-talet fortfarande än i dag håller måttet.



När jag plockade ut mina personliga favorietr så här så var det några som inte fick plats.
Men framför allt fanns det gott om småtråkiga låtar och kladdiga ballader som inte kan göra någon glad.
Topp 10 såg i alla fall ut så här.

01. The First Time Ever I Saw Your Face » Roberta Flack
02. Alone Again (Naturally) » Gilbert O'Sullivan
03. American Pie » Don McLean
04. Without You » Nilsson
05. Candy Man » Sammy Davis Jr.
06. I Gotcha » Joe Tex
07. Lean On Me » Bill Withers
08. Baby Don't Get Hooked On Me » Mac Davis
09. Brand New Key » Melanie
10. Daddy Dont You Walk So Fast » Wayne Newton

Ingen av dessa föll mig i smaken alls.

Trevlig onsdag!
/stefan

Kommentarer
Postat av: cbj

Jösses vad många bra låtar. Och Arlo är med. Men minst tre på topp 10 kan jag nynna fortfarande - 40 år senare...

2011-12-14 @ 20:42:15
Postat av: Stefan

American Pie, Without you och Daddy Don´t You Walk So Fast? Var tvungen att lyssna på Mac Davies-låten för den hade jag inte hört förrut. Oh Jisses va smörigt det var... Var tvungen duscha öronen efteråt...

2011-12-14 @ 20:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0