Vinylkällaren 44


The Rubinoos

”Back To The Drawing Board” (Beserkley) 1979

Amerikanska independent etiketten Beserkley hade alltid nerdragaren ”home of the hits” printad på sina plattor. Och visst låg det massor av sanning bakom det påståendet även om deras artister sällan nådde högt upp på försäljningslistorna.

Men det berodde nog mest på att jätten Warner aldrig hade vett att marknadsföra namn som Greg Kihn Band, Jonathan Richman & The Moderna Lovers, Tyla Gang och The Rubinoos och deras exemplariska uttryck på rätt sätt.

The Rubinoos, Jon Rubin, Royse Ader, Donn Spindt och Tommy Dunbar var en exemplarisk powerpopkvartett som alltid satte tydliga melodier och stark stämmsång i främsta rummet.

The Rubinoos "Back To The Drawing Board" var deras andra fullängdare i konsten att skapa popmagi inom tre minuter. Så det är bara att kasta sig över Spotylistan som innehåller de elva låtarna på originalvinylen, plus fyra bonusspår.

Plattor har fortsatt att komma under 2000-talet med gruppen. De båda senaste ”Automatic Toaster” och ”Biff Boff Boing!” är utmärkta bevis på att Jon, Tommy, Al Chan och Donn fortfarande vet hur man gör.

Rubinoos firar 40 år som popband i år och powerporänderna verkar aldrig gå ur gubbkvartetten som kört sin uppskattade ”40th Anniversary Show” i USA under året.

Omgångens Hidden Treasure med sin minst sagt murriga baksida är a tough one.

Men jag vet att albumet finns i samlingen åtminstone hos en till av oss Popgenier.

Jag säger bara awesome guitarslinger.

/Björn


Kommentarer
Postat av: Hans

Mörk bild sa Bill. Murrig bild sa Bull. Du fick den billigt pga cut-out kan jag åtminstone se.

2011-08-18 @ 14:31:56
Postat av: Hans

Om jag säger "Cadillac", är jag på rätt väg?

2011-08-18 @ 17:09:45
Postat av: The Polarbear

Only After Dark...

2011-08-18 @ 19:25:57
Postat av: Hans

Då vet jag åt vilket Hull det drar. Jag säger Mick Ronson och "Slaughter On 10th Avenue". Också en platta jag inte äger. Är det en cut-out eller har du satt tänderna i den. Brukade inte Bowie sätta sina gaddar i Mick's Gibson?

2011-08-18 @ 20:24:42
Postat av: The Polarbear

Snyggt!

Det är en cut-out. Jag köpte den mest för "Only After Dark" och tycker att "Play Don't Worry" är klart bättre

2011-08-19 @ 17:42:29
Postat av: Hans

Håller med. VG+ iaf(!?)

2011-08-19 @ 18:21:46
Postat av: cbj

Popgeni 0 - Hans 5

Popgeni är stolta vänner med Mick Ronson Foundation på Facebook. Och att Mick spelat på GIII i Östersund är både sorgligt och häftigt...

2011-08-19 @ 21:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0