Smart musik av en ödmjukt nyfiken tonkonstnär


Keren Ann ”101” (EMI/Border)

PPPP

Jag tar av mig hatten, bockar djupt och tackar ödmjukt för att få ha tagit del av en smart, stilfull och på många sätt stor tonkonstnär. Den meningen kunde ha avslutat den här recensionen, men jag vill säga det på en gång eftersom det är de orden som poppar upp direkt efter att den sista låten tonat ut. För mig är det här en musikupplevelse som jag kommer att återvända till och jag rekommenderar dig att söka upp Keren Ann Zeidels tidigare utgåvor.

Varför?

Jag kommer till det strax. Först förtjänar denna doldis en liten presentation. Keren är född i Israel, har en rysk farsa och en holländsk morsa. Strax innan tonåren flyttade familjen till Frankrike där hon redan som tonåring började skriva egna låtar. Fullängdsdebuten ”La Biographie de Luka Philipsen” är en häxbrygd av influenser där ytterligheterna utgörs av triphop och judisk folkmusik och mellan dessa finns många överraskande inslag.

Under förra decenniet släpptes ytterligare fyra plattor, alla skapade i samma nyckfulla spektra där det är tydligt att tonkonstnären själv är nyfiket sökande över dåtid som samtid, med ett öppet öra för att ta till sig små pusselbitar här och där, och ta in dessa i det egna musicerandet.

Det är exakt detta som inryms i de tio låtarna på ”101”, även om jag tycker att det tidigare mer ystra uttryckssättet tyglats för att i studion putsas till utsökt perfektionism. Sångrösten är tonexakt behagligt balanserad för att bara vara ett med helheten. Detta är något som också gäller alla beståndsdelar i Keren Anns musik. Inget sticker egentligen aldrig ut för att ta över. Här finns inga gitarrsolon eller överraskande andra instrumentella inslag. Men det är helheten, go´vänner som jag knockas av, eftersom beståndsdelarna är så utsökt balanserade. Det här är ultrasmart singersongwriterpop som etsar sig fast men du förstår inte riktigt varför.

Som exempel skapas i titelspåret en knepig mystik då hon till en monotont hypnotiskt vacker ljudkuliss räknar ner en mängd ting och händelser från 101 till 1. Det hela är en parentes i jämförelse med övriga låtar, men sammanfattar ganska så exakt den upptäckarglädje och exakthet som den här tjejen har i sin musik. Som sagt, jag lyfter på hatten och hyser stor beundran för den här kvinnan och vill ha mer.

Liknande artister: Suzanne Vega, Portishead, Beth Orton, Jane Siberry, Annie

/B-O

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0