Steffes topp fem favoritsinglar 2010 (Nummer 5)

Kanske är det könsmaktsordningen. Kanske är det patriarkatet. Jag är ingen expert. Men av någon anledning hamnar kvinnliga popgenier i skymundan. Jackie de Shannon, som jag redan hyllat. Carol King, Ellie Greenwich, Joan Baez, Janis Ian, Patti Smith, Joan Jett, Annie Lennox... Man kan rabbla namn till döddagar. Som frontfigurer går en del an, men man glömmer (eller gömmer) att de även var smarta låtskrivare. PÅ senare år har det blivit bättre. Bland annat har ju Annika Norlin blivit hyllad för just sina låtar. SAmma sak med Robyn. Robyn har dessutom en klassisk fingertoppskänsla att kunna samarbeta med rätt personer vid rätt tidpunkt.
Som i det här fallet med en av årets absolut starkaste singlar. "Dancing On My Own" är frukten av ett samarbete med Patrik Berger. En härlig mitt-i-natten-låt där mörka toner släpper fram oich belyser den starka melodin. Samtidgt som den är dansant och medryckande. (Suverän bilåkarlåt!).
Sverige står sig bra internationellt i dag. Och då har jag inte ens nämnt hur många USA-ettor Max Martin och Red One har haft det här året.
Men jag lär nog komma dit senare.
/Stefan

Kommentarer
Postat av: cbj

Fast titta på popgeni; Tove Styrke, Carly Simon, Pam Ellis, Kim Richey, Joan Osborne, TLC, The Bangles, Säkert!, Hello Saferide, Apollonia 6,The Runaways, Amanda Jenssen, Anna Bergendahl....Vi gillar tjejer helt klart och vi gillar tjejer som skriver låtar

2010-09-12 @ 08:03:25
Postat av: cbj

Fast titta på popgeni; Tove Styrke, Carly Simon, Pam Ellis, Kim Richey, Joan Osborne, TLC, The Bangles, Säkert!, Hello Saferide, Apollonia 6,The Runaways, Amanda Jenssen, Anna Bergendahl....Vi gillar tjejer helt klart och vi gillar tjejer som skriver låtar

2010-09-12 @ 08:03:53
Postat av: Björn Bostrand

...för att inte tala om Neko Case. Och det kommer mera.

2010-09-12 @ 08:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0