En njutning för ögat, örat och själen

Bakfylledagar ska fyllas med någonting meningsfullt. Själv föredrar jag en lugn dag hemma med poucherade ägg, marinerad vitlök, kyckling och en sjuhelvetes massa juice och kaffe för att återställa kroppen och knoppen till sitt "normala" tillstånd. Underhållning i form av film är ett måste. Jag är inte så kräsen. Jag kan se allt från vinande action med Bruce Willis till Wes Andersons komedier.
Men just den här filmen tog mig med storm. Inte bara för att Serge Gainsbourg var en popkonstnär av rang, utan också för att regissören Joann Sfar berättar historien med ett lekfullt handgrepp. Mycket på grund utav att Gainsbourgs historier är på gränsen mellan verklighet och fantasi, så väljer Sfar att låta två extrema alteregon vara med för att poängtera just denna suddiga gränsdragning. Dessutom är Eric Elmosnino lysande som Gainsbourg och skådisarna runt honom är häpnadsväckande briljanta.
Såg också filmen om John Lennons uppväxt, Nowhere Boy. En snygg långfilmsdebut av lysande fotografen Sam Taylor-Woods. Att bildspråket och foto var i hästväg, behöver knappast nämnas. Men den filmen som lyste starkast var ändå Gainsbourg. Den kommer att rulla flera trötta söndagsmornar framöver. Filmen finns att hyra som dvd eller blueray. Hyr, hyr, hyr!!!
Vill man se den riktige Gainsbourg in acion med Brigitte Bardot kan man klicka här.
Gainsbourg och Bardot
/Stefan

Kommentarer
Postat av: cbj

Den filmen måste jag se! Och "Comic Strip" som du länkar till är en helt underbar låt - och vilken video sedan!

2010-09-05 @ 14:46:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0