Bästa Idolaudition - Topp 3

Nästa vecka är det dags för Idol igen. Då börjar man visa auditionsturnén i TV 4. Vissa popgenier(ja, åtminstone en) avskyr allt med Idol. Jag gillar Idol på många sätt. Det är bra underhållning. Och ett program som lyft fram Darin, Agnes Carlsson, Amanda Jenssen, Anna Bergendahl och Tove Styrke har faktiskt inte fel i allt. Men programmet blir betydligt sämre och tråkigare efter audition-turnén. Det är då det intressanta i stort sett försvinner helt och alla ska likformas. Men det finns många riktigt kul auditions att hitta för den som söker. Mina val är kanske självklara och närmast att hamna på Topp 3 var nog Mariette Hansson från 2009.
Här kommer min Topp 3 över bästa audition till Idol:/cbj

Plats nummer 3 - Amanda Jenssen från 2007:



Plats nummer 2 - Anna Bergendahl 2008

Plats nummer 1 - Lars Eriksson från 2008


PS-Delta gärna i den debatt som startat under kommentarer...

Kommentarer
Postat av: Björn Bostrand

Det är jag som avskyr Idol. Men är jag verkligen ensam bland oss popgenier?

Med det inte sagt att jag exempelvis inte tycker att Amanda Jensen är riktigt bra med Wannadies-Pär som sin högra hand.

Det jag avskyr är formen och allt det som TV4 kallar underhållning.

Och det är inte i Idol som jag hittar nya och unga artister att älska och beundra.

2010-09-03 @ 12:56:57
Postat av: cbj

Idol är teveunderhållning för stunden och inget annat. Från början trodde nog många att det var en chans till framgång. Men titta på Daniel Lindström, Marie Picasso och Markus Fagervall i dag och vad han hette i efternamn förra året har jag glömt - Erik var i alla fall förnamnet. De vann Idol men sedan hände just inget mer.Ett antal sålda skivor direkt - sedan tystnad.

Men samtidigt har Idol visat upp några få personer som förmått besegra mediabruset och vars personligheter trängt igenom trots, snarare än tack vare, formatet. Amanda, Anna och Lars är tre lysande exempel liksom Mariette Hansson, Daniel Karlsson och kanske även Calle Kristiansson och några till som jag glömt namnet på.

Sedan finns det de som lyckats tack vare Idol trots små framgångar i programmet som EMD,Sibelle,Ola och Måns Zelmerlöw. Den kategorin har jag svårare för. Förutom att Måns Z är en multitalang och är den ende av dessa som lyckats oavsett Idol eller ej...

Men Idol påverkar, vare sig man vill eller inte.

2010-09-03 @ 14:09:05
Postat av: Björn Bostrand

Visst. All musik berör på ett eller annat sätt.

Men avtrycken som musiken lämnar har helt olika betydelse.

Jag får kalla kårar av den här sortens "teveunderhållning för stunden" där alla stöps i samma form.

2010-09-03 @ 18:00:31
Postat av: Björn Gidlund

Jag tittar på Idol, och har gjort det sen det började sändas. Kommer ihåg att Lars Winnerbäck och Stefan Sundström var starkt kritiska till programformen i begynnelsen. Jag har själv svurit över juryns (mest den gamla) plumpa sågningar och obehagliga avfärdningar av människor med drömmar som inte sjunger som som juryn vill att dom ska sjunga. Men det e, som ni skriver, teveunderhållning, skapat av företag och bolag vars främsta syfte är att tjäna pengar. Deltagarna som går till dom tio sista, visst kan dom sjunga och till viss del dansa, och det e det som programmet går ut på, att hitta dansande, sjungande marionettdockor. Dom är inte intresserade av att finna talangfulla låtskrivare och musiker. Men alla som söker till detta borde väl vara medvetna om det va? Lars Eriksson också, som jag personligen tyckte gjorde sig till åtlöje med sina pajaskonster och upptåg. Men han kanske trodde Idol var en gräddfil till skivkontrakt och dom stora scenerna. Så fel han hade. På nåt sätt känns Idol som en plantskola för musikalartister, dom flesta hamnar ju nån gång på en sådan scen. Om dom inte heter Amanda.

2010-09-03 @ 22:34:34
URL: http://www.bjorngidlund.se
Postat av: cbj

Inte bara Amanda-Glöm inte Tove Styrke. "A Million Pieces" framstår alltmer som en av årets klart bästa låtar. Min yngsta dotter spelar den just nu tio gånger per dag. Och jag har inte tröttnat än.

Men musikaler? Det är väl bara Måns Z och nu senast Sebastian Karlsson som gått den vägen? Resten som EMD, Ola, Eddie och Rabih, Sibel m fl är väl bara i händerna på låtskrivare som måste få avsättning för sina låtar. Och den största mängden hör man aldrig av.

Var det förresten någon som hörde Lars E när han var på Paus i Östersund härom året?

2010-09-04 @ 00:57:10
Postat av: Björn Gidlund

Jag har missat Tove Styrkes låt, har hon skrivit den själv? Sen kanske jag drog alla över en kam med musikalteorin, det e nog som du skriver cbj men jag läste nånstans att Sebastian (som jag gillade lite i idol) skulle vara med i en musikal och tänkte att "jaha ännu en som hamnade i musikalvärlden."



Jag visste inte inte att Lars E spelat på paus, hade nog gått dit om jag vetat det. Han har ju ett unikt uttryck i sitt sätt att sjunga och det hade varit intressant att se om har låtar som håller för en konsert.



B.

2010-09-05 @ 15:52:52
URL: http://www.bjorngidlund.se
Postat av: cbj

Nej, Tove har inte skrivit själv. Men låten är skriven av Lykke Li och Adam från Shout Out Louds och producerad av Adam. Tyvärr hörs låten alldeles för sällan. Den borde vara en världshit. Den finns live i ett extra spännande arr från Allsång på Skansen i somras under Dagens Fråga på denna blogg.

2010-09-05 @ 20:57:04
Postat av: Björn Gidlund

2010 års Idol då? Vad tycker herrarna om det? Själv tycker jag det finns en del intressant att hålla ögonen på. 47 årige Rönning tex. En riktig sångare i alla fall, som troligtvis kommer hamna i Doobidoo, Melodifestivalen och liknande grejer. Och killen från västafrika, glömt bort hans namn, men tror att han kommer sopa banan med resten.



B.

2010-09-25 @ 10:28:15
URL: http://www.bjorngidlund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0