Dagens Fråga 6/10 - Blues från Hudiksvall

Jag har verkligen precis just nu ett rum på Stadt i Hudiksvall. Jag hade också önskat mig att jag hölls vaken av ett Delsbo-band som spelade "Desolation Row". Men ute på Storgatan gasar de motorburna ungdomarna så att Dylans ordrika sång inte hade nått mitt rum ändå. Förresten var det inget Delsbo-band som höll Tomas vaken, det var hans kusin, och fd Per Persson & Band-medlemmen Erik Brodén som spelade låten
Men ""Blues från Sverige", som jag understundom håller för den bästa låttext som gjorts på svenska, börjar i texten just här där jag befinner mig. Denna ibland alldeles för bortglömda musikstad som jag besökte för första gången 1980 på musikfest med makalösa Dagens Ungdom, pardonlösa Missbrukarna, den alltid så rolige Per Sonerud och något band som innehöll den då i Hudiks musikliv ständig förekommande Swasse Wassberg, senare känd som Sigge Hill.
I Tomas Anderssons Wijs makalösa "Blues från Sverige" sjungs också om stadens prinsessa i Hudik, vissa är säkra på att han menar Agneta Sjödin.
Jag kände också en prinsessa från Hudik, min girl next door första terminen i Uppsala - men i dag anses hon ansvarig för försämringen för landets utslagna som statssekretare med ansvar för socialförsäkringsfrågor. Jag är impad av hennes titel, men Bettan, visst hade vi det roligare när vi gick på G-H:s jubileumsbal på Uppsala slott för ganska exakt trettio år sedan?
Ja, ja, tiden går.
Men under tiden ni lyssnar på denna makalösa exposé över ett Sverige som alltid finns och alltid är borta finns lite att fundera på. Alltid när jag pratat med Tomas Andersson Wij har vi pratat om farfar predikanten från Strandvägen på Frösön. Men hans rötter här i trakten av Hudik och Delsbo är ännu djupare än de i Jämtland. Härifrån kommer hans tillnamn Wij. Och han har gjort en alldeles speciell sång som hyllar denna underbara del av Gävleborgs län, detta landskap så fyllt av skön natur, lysande rockmusik, bandy, den bästa folkmusiken och allt mellan fjäll och hav.
Dagens fråga är: Vad heter den sång som Tomas Andersson Wij gjort som hyllar den del av landet där Stadt i Hudiksvall ligger? (Ni kan höra och se svaret under denna fina "Blues från Sverige"-video - i morgon blir det mer Hudik - då ska vi lyssna på The Bangsters - Hudiks och ett av Sveriges bästa garagerockband någonsin)



Tomas Andersson Wij - Blues från Sverige
Uploaded by Warner-Music. - Music videos, artist interviews, concerts and more.

Här kan ni lyssna på svaret
& Dom kan minsann spela rock i Ljusdal också - missa inte detta lysande band
/cbj

Kommentarer
Postat av: Speedo

Mitt kära "Hälsingland"! Har inte direkt en idealiserad bild av detta barndomens landskap, men tack vare underbare TAW, har det åtminstonte lagts ett visst romantiskt skimmer över gamla hemstaden Hudiksvall och Hälsingland.

http://speedospopblogg.blogspot.com/2010/09/tomas-andersson-wij-pa-rival.html

2010-10-06 @ 14:03:44
URL: http://speedospopblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0