Dagens Fråga 19/11 - Tisdag, då måste detta vara Bryssel

Jo, jag är i Bryssel efter en märklig resa som i måndags morse började på planet från Östersund till Luleå. Har precis återvänt till hotellet efter en ypperlig middag på Rue de Dominicains. Alla restautanger på turistfällegatorna runt omkring hade tomt. Men tjejen på hotellet envisades med att vi skulle gå till Restaurant Vincent. Och vad rätt hon hade. Alla kypare i vita skjortor och bruna förkläden, på väg in går man genom köket innan man når hovmästaren och fullsatt vid varenda bord. Och ja, godare musslor har jag aldrig ätit.
Ja, jag är i Bryssel och ändå envisas jag med att visa en sång om hamnen i Amsterdam. Visserligen är den bland det bästa David Bowie spelat in någonsin. En anledning så god som någon.
Men Dagens fråga följer veckans tema. Låten i original är inte skriven på engelska även om Mort Shumans text är riktigt bra. Nej,vilken legendarisk belgisk artist, född för 81 år sedan i Bryssel,  och låtskrivare har skrivit och spelat in originalet till "The Port Of Amsterdam"?(Hör det ännu underbarare originalet via länken under videon)



Här kan du höra det makalösa svaret
/cbj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0