Vintergodis

Jo, ibland saknar jag den tiden när man bara hade två tevekanaler. Det känns som att man då faktiskt såg det som var värt att se. I takt med det ökade utbudet missar man ju det mesta.
Själv älskade jag brittisk tevehumor. Jag såg allt från Monty Python, Morecambe & Wise, Busskisarna, Marty Feldman, Benny Hill, Tommy Cooper, Rör inte knappen och allt vad de hette. Hur dåliga de än var så var de bra ändå på något vis och så var de engelska vilket räckte långt bara det. Och ett tag var jag allra mest förtjust i The Goodies eller Godisarna som de givetvis hette i Sverige.
Tim Brooke-Taylor, Bill Oddie och Graeme Garden var så bra att jag till och med köpte alla vinyl de gav ut. Ja ni har rätt, detta var långt före VHS och DVD.
De tre godisarna pluggade tillsammans i Cambridge på 1960-talet och samtidigt fanns där flera av dem som sedan bildade Monty Python. De blev vänner och gjorde revyer tillsammans - en del så lyckosamma att de spelades även i West End.
Sedan tog karriärerna fart och via radio och teve, med bland annat Marty Feldman.1970 landade allt i The Goodies för just dessa tre herrar. Teveserien pågick sedan fram till 1982. Musiken var viktig bland sketcherna och Bill Oddie gjorde låtarna tillsammans med Michael Gibbs. Och fem låtar med The Goodies var uppe ganska högt på den brittiska topplistan under åren 1974-75.
Tyvärr visas The Goodies väldigt sällan i repriser till skillnad från många av de andra samtida. Men The Goodies var minst lika bra...
I dag först en fantastisk låt om den årstid vi befinner oss i och sedan en typisk drift med teves musikprogram.
Fler än jag gillar också The Goodies. White Stripes döpte ett album,"Icky Thump" efter en av The Goodies sketcher, samma sketch som en man 1975 bokstavligen skrattade ihjäl sig åt - han skrattade så länge och så mycket att hjärtat till slut inte orkade. Sketchen kallas ibland "The Battle of Ecky Thump" och ibland "Kung Fu Kapers" - Se en del av sketchen här och en del till här - men varning - vi tar inget ansvar för vad som händer med er...Och jo, den skrattande mannens fru skrev till The Goodies och tackade dem för att de gjort mannens sista minuter så lustfyllda...


/cbj

Kommentarer
Postat av: Notebooked

Alla vinylskivor? Det var inte illa.



Jag känner behovet av att fråga dig två frågor:

1) När gick dessa avsnitt?

2) Vilken kanal gick de på? (Okej, sannerligen dum fråga om man tänker på din kommentar om att det bara fanns två TV-kanaler, men det är fortfarande 50-50...)



Frågar p.g.a. intresse, nyfikenhet, och att veta vilken kanal jag ska skicka ett mejl till. Det kommer inte påverka något, självklart, men det är ingen risk med att försöka...

2011-01-31 @ 17:37:49
Postat av: cbj

Hej!

Tack för intresse. The Goodies är alldeles för bortglömda. Jag tror att det var sju säsonger som gjordes och över 60 avsnitt.

När exakt SVT visade dem har jag inte lyckats få koll på. Men då var man hyfsat snabba med brittisk tevehumor i Sverige så gissningsvis började man visa 1970 eller 1971 vilket stämmer med mina minnen och man slutade 1981 eller så.

Om mitt minne inte är alldeles galet gick humorprogrammen på TV2 - SVT hade ju då bara TV 1 och TV 2.

www.megastore.se påstår att de säljer import-dvd fortfarande trots att andra säger att allt är utgånget - så det kan vara värt att prova. Annars finns en hel del på youtube

Här kan du läsa ett annat svenskt blogginlägg om The Goodies: http://www.lotten.se/2009/03/the-goodies-ar-lordagsgodis.html

Och här är deras fan club: http://www.goodiesruleok.com/

2011-01-31 @ 17:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0