Lennarts Galleri 15 - Lust For Life



Popgenifotograf: Lennart Jonasson

Den 27 maj 1978 var första gången jag såg och hörde Iggy Pop live. Det var i Brunnsparken i Örebro och Kal P Dal var förband. När Iggy kliver på har han Fred "Sonic" Smith med sig på gitarr. Konserten blev nästan lika lång som när jag året innan hörde Sex Pistols. Bara att i Iggys fall var den tänkt att bli längre.
Men efter att han i en kvart räckt finger åt oss, vänt baken mot oss och skrikit "Fuck you" ett oräkneligt antal gånger gick han av scenen. Den danske promotorn uppmanade oss att lugna ner oss och sluta kasta saker mot scenen. Iggy kom in igen och efter några sekunder försvann han igen.
Sedan fick jag ett brev med en ursäkt och att artister inte kan förväntas uppträda när folk kastar sten, glas och fiskar mot scenen. Pengar fick vi inga tillbaka.Inte heller fick jag veta vilka fiskar som kastats mot scenen.
Men den kvarten i Örebro var ändå på något sätt bättre än när han nästan trettio år senare besökte Storsjöyran med ett gäng yngre hårdrockare som musiker. Då var hans rider roligare där han bland annat krävde tillgång till dvärgar i logen.
I Örebro 1978 var han ungefär lika avklädd som på Lennart Jonassons mycket talande bild ovan.
Kort sagt , enligt mina erfarenheter är således Iggy Pop bäst på skiva. Live blir han alltid för mycket åt något håll. Men jag kan ha fel.
/cbj

Kommentarer
Postat av: Björn Bostrand

Saliga Hultsfred 1993 eller 1994 om jag inte minns fel. Jag och Lennart var där på jobb och Iggy drog av sig brallorna efter några låtar av giget.

2010-11-16 @ 07:28:44
Postat av: Perra

Midtfynsfestivalen 1996 – Iggy charmar brallorna av både publiken och sig själv. Ollar micken ordentligt för Damon Albarn som ska gå på efteråt.

Med Stooges i Skellefteå (2004, tror jag). Hysteriskt tryck och en tredjedel av publiken på scen till sist, trots vakternas idoga försök att hålla folk tillbaka.

Iggy är mycket roligare live än på skiva.

2010-11-16 @ 16:03:47
Postat av: cbj

Jo, men det är ju det jag menar. Live är han underhållning till 110 procent. Fokus handlar om att klä av sig och inte på att spela så bra rock som möjligt.

2010-11-16 @ 19:58:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0