Dagens Fråga 14/11 - Tack för allt Jenny!

I går, lördag, avled Jenny Bohman efter lång kamp mot cancern. Hennes senaste skiva hade releaseparty så sent som i oktober i år. Jenny är en av den svenska bluesens klart mest lysande stjärnor. Hon har gästat Östersunds Bluesfestival och Östersund flera gånger.
Så här skrev bluesnestor Staffan Solding om Jennys senaste skiva "Live at Mosebacke": Det svävar en musikalisk ande över konserten. En sådan där ande som har en förmåga att trollbinda och skaka liv i oss samtidigt. Jenny Bohman sjunger med en smärtsam mjukhet och en påträngande ärlighet. Det gör hon med en röst så stark och så livfull att man undrar var den finns till vardags i denna lilla späda kropp.

För att hylla Jennys minne låter vi henne i dag sjunga sin egen väldigt fina "Right By Your Side".
Dagens Fråga är: Vad hette det band som gjorde Jenny känd och som gästat Östersunds Bluesfestival? I bandet återfinns bland annat jämtlandsboende Mia Kempff. ( Hör bandet med Jenny Bohman under videon med denna så sköna låt)



Här kan du höra svaret i en upptagning från 1999

/cbj

Kommentarer
Postat av: Björn Bostrand

R.I.P Jenny.

2010-11-14 @ 07:54:00
Postat av: tom samuelsson

Svar:

Mja, av hans facebook att döma verkade han ganska besviken på tolkningen.



Du har många poänger, men samtidigt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om att det politiska budskapet bibehålls. Låtens budskap är ett seriöst budskap om att ifrågasätta kapitalismen och girighet, och jag tycker att Wizex tolkning inte riktigt får fram den frågeställningen i sin tolkning då man istället lägger fokus på någon slags lättsam dans.



Det är roligt att Timbuktus namn kommer in i andra salonger, absolut. Men jag tycker inte hans namn görs rättvisa i den andra salongen då hans låtar är präglade av en känsla av samhällstvivel - något som inte alls existerar (vad jag vet iallafall) inom dansbandsgenren, och som förloras när den tolkas av dansband. Jag menar, tänkte du första gången du hörde denna låten att "Hm, nej vårt system som det är idag kanske faktiskt har brister" eller tänkte du "Nej men vilken amerikansk-idyllisk sportkille och flicka som dansar runt lite åtrående med varandra?



Men absolut är det bra att farmor får höra Timbuktu, men det är fel sätt tycker jag.

Men i stort kan jag hålla med dig, det finns inga regler i musik och det är klart att det kan komma goda saker ur när man korsar genrer, men jag tyckte inte det gjorde det denna gången :)

2010-11-14 @ 16:29:42
URL: http://rentutsagt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0