Vinylkällaren 11


Ian Matthews

”Go For Broke” (CBS) 1976

Hans karriär sträcker sig över fyra decenier.

Diskografin innnehåller 32 album från debuten ”Kind Of New” 1969 med Matthew Southern Comfort fram till 2008 års soloalbum ”Joy Mining”.

Han har under den passionerade musikaliska resan vandrat genom singer/songwriter, folkrock, psychedelia, countryrock, countryfolk och popskrået.

Matthews röst har i mina öron alltid varit något av det finaste som finns sedan jag för första gången hörde honom dominera Matthew Southern Comforts magnifika tolkning av Joni Mitchells ”Woodstock” i början av 70-talet.

I min skivsamling finns ungefär häften av Matthews musikhistorik på antingen vinyl eller CD.

”Go For Broke” är en vinyl som snurrade väldigt ofta på min skivspelare sommaren 1976 för att sen dyka upp med jämna mellanrum genom åren. På helt nödvändiga siten Allmusic.com så är det konstigt nog det här albumet som fått det klenaste betyget av alla hans plattor.

Den håller inte samma klass som exempelvis ”If You Saw Thro´My Eyes” (1971), ”Journeys From Gospel Oak” (1972), ”Valley Hi” (1973) eller ”Some Days You Eat The Bear And Some Days The Bear Eats You” (1974).

Men har gör strålande versioner av Van Morrisons ”Brown Eyed Girl”, The Young Rascals ”Groovin” och The Youngbloods psychedelia klassiker ”Darkness, Darkness” och spetsar elegant med egna trippeln ”I'll Be Gone”, Rhythm Of The West” och ”Lonely Hunter”.

Och så var det den där rösten.

Eftersom ”Go For Broke” inte existerar på Spotify så har jag plockat ihop mina favoritlåtar från Valley Hi” och ”Some Days You Eat The Bear And Some Days The Bear Eats You” så att du också får chansen att omslutas av Matthews totala vokala värme. Klicka här Ian Matthews "Some Of The Best"

Björn


Kommentarer
Postat av: Hans Schönning

Då är väl Plainsong och "In Search of Amelia Earheart" (1972) en gemensam favorit?

2010-12-20 @ 22:29:35
Postat av: Björn Bostrand

Absolut!

2010-12-22 @ 08:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0