Musik för en klassisk jul - den 7 december

Det var Larsa och Kathy som tipsade mig om Jane Siberry i mitten av 80-talet då ”The speckless sky” släpptes. Kanadensiskan påminde enormt mycket om den samtida spännande Laurie Anderson, men hade samtidigt ett unikt musikaliskt uttryck som fick mig genast att ta henne till mitt hjärta.
1996 gjorde Jane tre tematiska liveframträdanden på The Bottom Line i New York där en av spelningarna döptes till ”Child: Music for the Christmas Season”. Plattan är en uppsluppen historia med bl a Gail Ann Dorsey som fångar udda jullåtar till ny skepnad. Tyvärr finns inget av spåren att finna på Youtube eller Spotify. Jag har checkat runt på nätet om inspelningen fortfarande finns tillgänglig, men utan resultat. Om du någonsin råkar se plattan på en secondhandbutik – hugg den direkt!
Som tröst och som en liten, men fullt gångbar tröst ger jag dig "Wildwood Carol" från plattan A Choral Christmas där Jane bland annat samarbetar med Victoria Williams. 

/B-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0