Bortglömda årsbästa-låtar #1

As the world turns around and we go different places,
New things, new dreams, new faces.
Wanna shake up, when we break up,
but we keep our memories.

Ibland hastas det för mycket. En helg i fjällen på energikrävande nysnö och musik ringande i mina Pod-öron,  påminde mig snart om två fatala misstag på min årsbästalista. Inte så att det hamnade några låtar där som inte förtjänade det men bl a denna låt borde definitivt vara med på min lista - jag återkommer till den andra låten litet senare.

Det må vara hur politiskt fel som helst, men för att vara en bra poplåt är Pixie Lotts smittsamma hit Turn it Up allt jag behöver...och vill ha. Jag visste inte ens vem miss Pixie var innan jag hittade rätt på henne efter visst detektivarbete och kunde lära mig att hon är en engelsk popstjärnewannabe som ännu inte lämnat tonåren. Musiken skriver hon f ö själv (tillsammas med andra) och kan knappast klandras för sitt goda hantverk.

Jag tycker dock att det är litet trist att hon förefaller att vara mer intresserad av att projicera sig själv som en  tonårssexig Barbie än att lita på sin tydliga talang. Likväl, låten är - som min egen tonsårsdotter skulle säga - sjukt bra!

tp



Kommentarer
Postat av: Björn Bostrand

Serious???

2010-12-20 @ 17:02:32
Postat av: Stefan

2010-talets Jackie De Shannon. Inte så konstigt. Pop är pop. Även om amerikanerna är duktiga på att snabbförpacka talang och få det att låta massproducerat.

2010-12-20 @ 19:30:53
Postat av: Björn Bostrand

Tack för upplysningen. Att jänkarna är bra på att snabbförpacka coh massproducera hade jag inte en aning om...



2010-12-20 @ 19:59:57
Postat av: tp

Paketeringen är förstås hela tricket. Tänk vilket intryck man fått av Lott om hon stylats som Amy W eller Duffy och inte som en fånig Barbie? Men en bra låt är ändå en bra låt...

2010-12-20 @ 22:08:14
Postat av: Stefan

Haha... Det var inte den biten som var poängen. Produktionen och förpakningen är en sak. Men låten är en helt annat.

När Plura spelade "Den hon vill ha" i Så mycket bättre så fick jag erkänna för mig själv att även om jag inte gillar Christer Sandelin, så har han knåpat i hop en hyfsad låt. Förpackningen är inte allt. Men det märks när det finns något innehåll med substans eller om det är tomt innanför förpackningens glatta yta.

2010-12-20 @ 22:23:12
Postat av: tp

Vår poäng är densamma! Det är intressant och utmanande att skala av en låt all prakt och låta den stå på egna ben. Skillnaderna mellan den ena och andra låten är oftast mindre än man kan tro. Just detta gör förstås att kraven på särprägel och kvalitet blir än högre, för att skilja den bättre låten från den sämre. En annan sak är förstås att en halvkass låt kan låta fantastisk om den arras m m på rätt sätt. Allt är egentligen ganska häftigt!

2010-12-21 @ 00:09:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0