Ett sant popgeni


I dag är han på Allsång på Skansen. Men inte är det som förr. Jag minns när jag intervjuade honom första gången. Då var han förband till Wilmer X på gamla Saga. Han har urtrevlig, något förvirrad och hade gått fel, och berättade om att han gjort lumpen på A 4 och att han då satt i en städskrubb där och övade på sina låtar. Sedan möttes vi på Yran sommaren efter. Det var publikkaos och spelningen fick avbrytas för att folk tryckte på så. På efterfesten stod jag och Jakob och skulle lära Lasse Tennander att sjönga Pogues-låtar. Lasse förstod av någon anledning inte Pogues storhet efter det.
På Cirkus Broadway med Eldkvarn, efter den sommarens Yra, var han också lysande. Har för mig att han hade Joppe Pihlgren som sin gäst när jag såg dem på Gärdet. Men när han massor av år senare dök upp igen på Yran var det i och för sig charmigt, men inte särskilt magiskt.
I går skrev Fredrik Virtanen att han är ett popgeni. Självklart är han det. Och självklart är han värd att åka runt och tjäna lite mer på sina sånger. Men jag föredrar faktiskt mina minnen från för 21 år sedan./cbj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0