Ett riktigt Yranfynd!

Hoo hoo!
I kölvattnet av alla hyllningar av Elliott Murphy´s Yrankonsert, som i och för sig var riktigt bra, och alla spekulationer om vad som hade kunnat bli av honom om saker och ting utvecklat sig på ett annat sätt, tänkte jag nämna om ett litet guldkorn som snappades upp på Yran och som inte har behandlats i denna blogg.
Men först till något helt annat.

Den engelska musiktidningen "SoundOnSound" presenterar under rubriken "Classic Tracks" en serie portätt av vägen fram till de inspelningar som härefter kommit att beteckna som klassiska. Det finns ett innehållsregister på SoundOnSound . Jag har på sistone smaskat gott åt berättelserna om hur 10CC´s "I´m not in love" tillkom. Vidare på samma tema finns också som filminslag här. Bättre än så blir det inte!
Någon gång i framtiden kanske jag berättar om när jag undergick hypnos efter skoltid, liggande på rygg på golvet i kuratorns besöksrum på Odensalaskolan, allt i syfte att upphöra med mitt nagelbitande - detta skulle nämligen rendera mig ett exemplar av 10CC´s alldeles nyutkomna förstlingsverk från mina förväntansfulla föräldrar. Litet rock´n roll får man väl säga om detta? Och 10CC blev därefter en livslång förälskelse...
Fyndet på Yran då? 1978 spelade en radiostation i Philadelphia in glödheta Bruce och hans E Street band. Inspelningen nådde allmänheten som bootleg under namnet "Piece de Resistance", en av de klassiska bootsen från bossen. Utan att närmare gå in på hur, fann jag under Yranhelgen på en DVD, där några i o f suddiga s/v-kameror fogats till en utmärkt upptagning av Philadelphia-konserten.

Min enda kommentar efter en första genomgång - bättre än så blir det inte! Inte ens 100 000 Murphy´s eller DeNizio´s når nära en boss i toppform. Filmen, i alla fall den jag fann rätt på, heter "Piece the resistance" men den finns säkert under andra namn med.
Pop on! / tp

Kommentarer
Postat av: Anders L Johansson

De svarta/vita videotaperna är filmade på Capitol Theater i Passaic, NJ. och har ingenting med Philadelphia att skaffa. Det var WNEW-FM i New York, som för övrigt sände en hel del livespelningar fram till mitten av 1980-talet, var de som ombesörjde inspelning och sändning. Sedan syndikaliserades upptagningen och skickades ut av en del andra stationer i andra städer också.



Alla tre kvällarna i slutet av september med Bruce på den där teatern i Passaic filmades, som i princip alla spelningar där. John Scher som ägde stället var en av de första som installaderade ett in-house system för att filma konserterna som gavs där, och på en hel del omvägar och så har de två första kvällarna Bruce gjorde där kommit ut. Den sista kvällen ska enligt uppgift ha varit Schers födelsedagspresent till Bruce, och vem vet, den kanske kommer med i Darkness-boxen fram emot jul. Eller om det blir filmen från Madison Square Garden i augusti, Phoenix i juli, Houstn eller San Fransisco i december.



Det enda jag vet är att jag vill ha Darkness-boxen med en komplett konsert på DVD eller BD.

2010-08-23 @ 11:06:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0