Aussieskolan Del 7


Jag tränger mig in i Bostrands down-under-revir och gör ett litet inlägg om ett litet mirakel som jag unnar alla poplovers att upptäcka. Genom åren har jag stött på en hel del musikaliskt excentriska små underverk där det har varit så uppenbart att upphovspersonerna hamnat rätt i tillvaron och fått fullt utlopp för sin kreativitet. Det finns en uppsjö av namn att uppmärksamma i det här facket och jag kommer att återkomma till Solex, Bis, Coco Rosie, Lewis Taylor m fl. Denna gång handlar det om The Brunettes.
Jonathan Bree och Heather Mansfield bildade The Brunettes hemma i Nya Zeeland 1998. Duon hade en gemensam nämnare i att vara multiinstrumentalister med vurm för popmusikens melodiska ådra och hade på varsitt håll en karriär med andra band innan man beslöt sig för att skriva låtar tillsammans.
Det kom att ta fyra år innan debuten ”Holdings hands, feeding ducks” släpptes på den egna etiketten Lil´ Chief Records och fick genast uppmärksamhet hemmavid och i Australien. Själv kom jag över plattan via en kompis som då var skivhandlare i Melbourne och föll direkt pladask av vad de notoriska perfektionisterna Bree & Mansfield snott ihop i studion.
Det som slår en mest och som för mig var och fortfarande är den största attraktionen, är den spretiga lekfullheten som inte har några som helst gränser. The Brunettes tummar aldrig på det melodiösa, känslan i de överraskande arrangemangen och de finurliga texterna som i sig berättar att här handlar det om två musiker som vill vårda helheten, men samtidigt göra något helt eget.
Det mest imponerande är att man efter debuten (på ”Mars loves Venus”, ”Structure & Cosmetics”, ”Paper dolls”) vågat fortsätta söka uttryck i främmande utmarker, men aldrig glömt var man har sitt musikaliska hjärta. Efter det att vi startat Popgenibloggen gjorde jag en ”rekning” på Youtube av vad som fanns med The Brunettes och jag blev inte ett dugg överraskad när det visar sig att de videoklipp som finns, där duon står som upphovspersoner, är små konstverk i sig. B.A.B.Y som är inledningsspåret på "Structure & Cosmetics” säger absolut allt om detta. Snacka om snygg video!
B-O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0